2013-09-06

Co przewiduje projekt?

Transpozycję do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywami funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010.

W projekcie wskazano, kogo rozumieć będziemy pod pojęciem zarządcy alternatywnymi funduszami inwestycyjnym (ZAFI) oraz jakie fundusze rozumieć będziemy jako alternatywne fundusze inwestycyjne (AFI). I tak przez ZAFI – rozumie się osobę prawną, której stała działalność polega na zarządzaniu jednym lub większą liczbą AFI. Natomiast przez AFI rozumie się przedsiębiorstwo zbiorowego inwestowania, w tym subfundusze takich przedsiębiorstw, które (i) pozyskują kapitał od wielu inwestorów z myślą o inwestowaniu go zgodnie z określoną polityką inwestycyjną z korzyścią dla tych inwestorów; oraz (ii) nie potrzebują zezwolenia na prowadzenie działalności na mocy art. 5 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz. Urz. UE L 302 z 17.11.2009, str. 32, z późn. zm.).

Na gruncie polskich przepisów za AFI mając na uwadze powyższą definicję należy uznać sfio i fiz, a w konsekwencji za ZAFI – TFI zarządzające sfio i fiz.

Projekt przewiduje, że ustawa miałaby zajmować się następującymi zagadnieniami:

1)      zakres podmiotowy regulacji, z uwzględnieniem przewidzianych dyrektywą wyłączeń;

2)      wymóg prowadzenia działalności przez krajowych zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi na podstawie wcześniej uzyskanego zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego;

3)      warunki prowadzenia działalności przez ZAFI, w tym obowiązek opracowania polityki wynagrodzeń, zapobiegania występowaniu konfliktów interesów i ochrony informacji, zarządzania ryzykiem oraz wymogi organizacyjne;

4)      zasady powierzania innym podmiotom czynności związanych z działalnością prowadzoną przez ZAFI;

5)      zasady wyznaczania depozytariusza AFI;

6)      obowiązki informacyjne ZAFI;

7)      obowiązki ZAFI wynikające z przejęcia kontroli nad spółkami nienotowanymi na rynku regulowanym i emitentami;

8)      zasady wprowadzania przez ZAFI praw uczestnictwa AFI do obrotu;

9)      tworzenie oddziałów i wykonywanie działalności przez ZAFI niebędących towarzystwami funduszy inwestycyjnych na terytorium państw członkowskich;

10)  rozwiązania dotyczące nadzoru, sankcji oraz tajemnicy zawodowej;

11)  zmiany w ustawie o funduszach inwestycyjnych oraz innych przepisach obowiązujących.

 

Źródło:

http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/1/projekt/177358/katalog/177365